کد مطلب:16752
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
چرا خمس را به سادات اختصاص داده اند وچرا زكات به گندم و جو تعلق گرفته درحاليكه درآمد كشاورزان كمتراز اموال تجار است و اموال آنها زكات ندارد
در نامه شما چند نكته مطرح است: الف) مصرف خمس، ب ) شرايط گيرنده خمس، ج ) محدود بودن زكات در نه چيز. الف) گفتني است كه: اولاً، به فتواي حضرت امام(ره) مصرف سهم سادات نيز بايد به اذن مجتهد باشد؛ چون خمس در حقيقت منبعي براي تأمين هزينه هاي حكومت و امور مورد نياز جامعه است. ثانياً، چنان كه متذكر شده ايد - به سادات نمي توان از زكات داد و اگر مستحقي در بين آنان باشد، بايد از خمس به آنان پرداخت كرد. فلسفه اين امر آن است كه، كساني با منتسب ساختن خود به خاندان پيامبر(ص) به جمع آوري اموال مردم (صدقات) نپردازند و با سوء استفاده از عنوان خاندان رسالت، چهره ناپسندي از آنان ارائه نكنند. بلي اگر نيازمندي در بين آنان وجود دارد، از اموالي كه تحت نظر امام معصوم(ع) و يا وكلاي ايشان است، به آنان پرداخت مي گردد. از سوي ديگر، مشخص بودن ذريه پيامبر(ص) در بين مردم - كه به كمك همين عناوين صورت مي گيرد - خود فلسفه اي تبليغي دارد كه نيازي به توضيح آن نيست. ب ) سهم سادات را تنها به سادات فقير مي توان داد و آنچه شما نقل كرده ايد، سخني عوامانه است و در هيچ رساله و يا كتاب معتبري چنين موضوعي نيامده است. ج ) در مورد زكات نيز گفتني است كه: اولاً، عده اي از علما، زكات را در مال التجاره (سرمايه) هم واجب دانسته اند (مانند آيت اللَّه سيستاني) و عده اي ديگر استحباب آن را برگزيده اند. ثانياً، خمس خود جايگزيني براي زكات است؛ چون در سيستم فعلي زندگي، موارد زكات بسيار محدود است؛ ولي خمس دامنه شمول گسترده اي دارد. از اين رو خمس خود جايگزيني براي زكات است و چون مصرف آن بايد تحت نظر مجتهد جامع الشرايط باشد، لذا مصارف آن نزديك به مصارف زكات است.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.